Terapia punktów spustowych

Punkty spustowe to nadwrażliwe miejsca zlokalizowane w obrębie włókien mięśnia. Generują one dolegliwości bólowe oraz są przyczyną bólu rzutowanego, czyli bólu który jest odczuwany w innym miejscu niż jego przyczyna. Przeciążenie może dotyczyć na przykład któregoś mięśnia barku, a objawy mogą się pojawić w postaci bólów nadgarstka. Mięśnie szyi mogą być przyczyną odczuwania bólów głowy, mięśnie barku bólów łokcia, mięśnie brzucha lub biodra bólów kręgosłupa. Według niektórych badań nawet 90 % osób może cierpieć z powodu występowania punktów spustowych. Coraz częściej problem dotyczy młodych osób co może być związane z prowadzeniem współczesnego stylu życia. Zmiana trybu pracy oraz sposób spędzania czasu wolnego na mniej mobilny, nieprawidłowa dieta (zbyt duża podaż składników odżywczych, przy ich małej różnorodności) oraz występujący powszechnie stres cywilizacyjny są przyczyną występowania punktów spustowych oraz chorób narządu ruchu. Miejsca te są dobrym objawem sugerującym o przeciążeniu danej części ciała. Być może męczysz się z bólami nadgarstka od lat, a przyczyna tkwi w mięśniach barku. Być może odczuwasz ból kręgosłupa promieniujący do nogi, a przyczyną nie jest dyskopatia i problemy korzeniowe, tylko ból promieniujący z mięśni biodra.

Terapia polega na odnalezieniu puntków spustowych w ciele i zastosowanie najskuteczniejszych technik w celu zmniejszenia ich napięcia i przywrócenia pacjentowi maksymalnej sprawności i równowagi. Głównym elementem terapii jest ocena funkcjonalna pacjenta. Ocena postwy ciała uzupełniona o badanie zakresu ruchu, ocenę oporu końcowego tkanek i badanie palpacyjne może być pomocna w ustaleniu, które struktury i jaka okolica ciała jest najistotniejsza klinicznie w danym momencie terapii i może przyczyniać się do odczuwania dolegliwości bólowych pacjenta.

Autoterapia w terapii punktów spustowych:

Podstawowym założeniem tej terapii jest świadoma współpraca pacjenta w domu, tzw. autoterapia, czyli wykonywnie bogatego w techniki programu ćwiczeń, który układany jest na końcu każdej wizyty. Bez zaangażowania pacjenta zabiegi terapeuty nie przyniosą oczekiwanej poprawy na stałe, dlatego autoterapia jest koniecznym elementem procesu terapeutycznego.

Celem terapii puntków spustowych jest:

-poprawa ukrwienia,
-poprawa zakresów ruchu,
-zmniejszenie napięcia mięśni,
-poprawa funkcji mięśni,
-odzyskiwanie równowagi mięśniowej,

Techniki stosowane w terapii punktów spustowych, to:

-pozycyjne rozluźnianie,
-techniki rozluźniania mięśniowo-powięziowego,
-suche igłowanie,
-techniki relaksacji poizometrycznej mięśni,
-mobilizacje uciskowe,